Kto pyta - nie błądzi, czyli NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania. Z doświadczenia wiemy jakie kwestie interesują Państwa najbardziej, dlatego staramy się wytłumaczyć te zagadnienia w sposób prosty i przejrzysty. Przedstawiliśmy jak wygląda proces montażu, jak skorzystać z dostępnych ofert promocyjnych,wykonać test przyłącza, opisaliśmy działanie Wi-Fi oraz wyjaśniliśmy jak prawidłowo zgłosić awarię.

Zapraszamy do lektury :)

Jaki jest wpływ innych urządzeń na działanie sieci Wi-Fi?

Większość z naszych domowych sprzętów ma bardzo duży wpływ na poprawne działanie naszej sieci bezprzewodowej. Często sami nie zdajemy sobie z tego sprawy, jednak sprzęt Bluetooth, kuchenki mikrofalowe, telefony bezprzewodowe, itd. mogą być poważnym źródłem zakłóceń dla sieci Wi-Fi. W rzeczywistości najpoważniejszym źródłem interferencji dla WiFi jest ... samo WiFi. Niemniej, inne urządzenia bezprzewodowe także mogą negatywnie wpływać na wydajność komunikacji sieci WLAN. Zazwyczaj jednak nie zdajemy sobie nawet w przybliżeniu sprawy jaki jest ilościowy wpływ tych zakłóceń i jakie urządzenia są najbardziej "niebezpieczne" dla wydajności komunikacji. W przeprowadzonych badaniach najpoważniejszym źródłem zakłóceń okazały się być urządzenia transmitujące stały strumień danych: kamery monitoringu, elektroniczna niania oraz telefon analogowy. Urządzenia te były w stanie całkowicie zablokować określone kanały WiFi, tj. prowadziły do rozłączania klienta pracującego na tych kanałach. Natomiast kuchenka mikrofalowa zakłóca równomiernie całe pasmo 2.4GHz jednak siła tych zakłóceń jest stosunkowo niewielka i w praktyce tylko w bezpośrednim sąsiedztwie kuchenki możemy się spodziewać istotnych problemów z łącznością degradujących wydajność do 40%.

Które pasmo lepsze 2,4 GHz czy 5 GHz?

Większość ludzi obecnie nie wyobraża sobie życia bez łączności z Wi-Fi. Dzięki tej technologii możesz korzystać z bezprzewodowego Internetu na komputerze, tablecie czy smartfonie. Nowoczesne routery oferują wiele standardów sieciowych, w tym także przesyłanie informacji w dwóch pasmach:
- od 2400 do 2483 MHz – określane jako 2,4 GHz,

- od 5150 do 5350 MHz oraz od 5470 do 5725 MHz – określane jako 5 GHz.

Pasmo 2,4 GHz funkcjonuje bez zarzutu w idealnych warunkach, ale jakie one są? Problem, który dotyka wielu użytkowników, to zakłócenia występujące na tej częstotliwości fal. Okazuje się, że wiele domowych urządzeń używa tego pasma – sprzęty bezprzewodowe, narzędzia korzystające z Bluetooth, a nawet kuchenki mikrofalowe. Dodatkowo łączność Wi-Fi występuje tak powszechnie, że często na niewielkim obszarze istnieje kilka prywatnych sieci, które wzajemnie się zakłócają.
Częstotliwość 2,4 GHz występuje bardzo powszechnie od wielu lat – obsługują ją wszystkie komputery, laptopy i smartfony, również te starsze bądź z niższej półki cenowej. Przez tak dużą popularność pasmo bywa mocno obciążone. Użytkownicy korzystający z Internetu 2,4 GHz skarżą się na opóźnienia utrudniające oglądanie filmów w jakości Full HD albo granie w gry sieciowe.
Natomiast wykorzystanie pasma 5 GHz do domowych zastosowań pozwala także na uzyskanie bardzo wysokiej prędkości pobierania i wysyłania danych, co może być istotne dla graczy. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie urządzenia obsługują tę technologię – aby cieszyć się bardzo szybkim Wi-Fi, należy posiadać stosunkowo nowy model karty sieciowej w komputerze czy smartfonie. Dużą wadą bezprzewodowego Internetu 5 GHz jest jego mocno ograniczony zasięg. Jeśli mieszkasz w dużym domu, pasmo 5 GHz może nie zapewnić Ci dobrego dostępu do sieci w całym budynku – to dlatego, że fale w tej częstotliwości są łatwo tłumione przez fizyczne obiekty, takie jak ściany, meble czy sufity.
Więcej o paśmie 2,4 GHz i 5 GHz znajdziesz w artykule na stronie: Jakie pasmo wi-fi wybrać? 2,4GHz czy 5GHz - wiadomości w Morele.net

W jaki sposób działa serwis techniczny?

Nasz serwis techniczny działa pod telefonem 570 018 977 (wew. 3) od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 20:00 oraz w soboty od 9.00 - 17.00. Po tych godzinach awarie należy zgłaszać esemesem na podany wyżej numer. W rozmowie z technikiem prosimy o podanie danych abonenta oraz adresu świadczenia usługi. Dodatkowo awarię można zgłaszać również na nasz adres mailowy: biuro@giga-com.pl z podaniem danych abonenta, adresu świadczenia usługi oraz telefonu do kontaktu.
Podczas zgłaszania awarii drogą mailową, należy uwzględnić, że awarie zgłaszane na adres: ksiegowosc@giga-com.pl w odpowiedziach na wysyłane faktury za abonament nie będą przyjmowane do rozpatrzenia. Przed zgłoszeniem awarii prosimy o dokładne sprawdzenie urządzeń sieciowych modemu i routera, ponieważ wstępna weryfikacja w znaczny sposób ułatwia rozpoznanie usterki. Informacje dotyczące rozpoznawania sygnałów znajdujących się na urządzeniach sieciowych znajdują się w odpowiedzi na kolejne pytanie.

Jak prawidłowo należy zgłosić awarię Internetu i TV?

Przed zgłoszeniem awarii prosimy o dokładne sprawdzenie urządzeń sieciowych, tj. modemu i routera (jeśli urządzenie jest własnością firmy GIGA-COM).
O prawidłowym funkcjonowaniu modemu świadczą świecące na zielono diody POWER oraz PON (światłem ciągłym) i LAN (światłem pulsującym), dioda LOS powinna być wygaszona.

 

Jeśli modem oraz router utraciły połączenie to dioda LAN na modemie pozostanie wygaszona i należy sprawdzić czy kabel łączący router z modemem nie został wypięty bądź uszkodzony.
Jeśli na modemie zapaliła się dioda LOS kolorem czerwonym to kabel światłowodowy uległ uszkodzeniu.
Migająca dioda PON świadczy o słabym sygnale wychodzącym z modemu.
Jeśli na modemie świeci tylko dioda zasilania POWER urządzenie należy wymienić w Biurze Obsługi Klienta po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym pod numerem 533 161 585.
Na wszystkich urządzeniach powinna być zapalona dioda zasilania POWER, jeśli wszystkie diody na urządzeniach sieciowych pozostają wygaszone, najprawdopodobniej nastąpiła awaria prądu bądź zasilacz uległ uszkodzeniu.
Jeśli korzystają Państwo z pakietu Internet + TV i wystąpiła awaria dotycząca usługi telewizji światłowodowej prosimy, aby wraz ze zgłoszeniem usterki podali Państwo naszemu technikowi adres MAC dekodera, który uległ uszkodzeniu. Adres MAC dekodera znajduje się na naklejce umieszczonej pod dekoderem.

Każdorazowo zgłaszając awarię prosimy o podanie technikowi dokładnego adresu usługi oraz danych abonenta (imię i nazwisko).